duminică, 7 august 2011

În căutare de... explicaţii

Săptămâna trecută am încercat să-mi "spăl" neputinţa mea de a-i convinge pe elevii mei să înveţe, "prestând" matematică la şcoală/tablă în zilele ce-mi erau dedicate "serviciului pe şcoală". Nu m-am putut abţine să nu le fac morală elevilor mei, că doar şi eu am fost elevul şi, mai târziu colegul unei respectabile doamne profesoare, de la care am împrumutat "stilul". Acum am înţeles de ce secretarele, vânzătoarele sau "ghişeistele" sunt acre uneori - pentru că nu poţi să rămâi calm când cineva te întreabă a 314-a oară acelaşi lucru ("Când se decontează abonamentele, pentru că pe uşă scrie după 15 ale lunii şi azi e 14 ?" sau "Cât costă kilu' de ceapă, că pe afiş scrie nu-ştiu-ce...?" sau "Cât e combinări de unu luate câte zero, că nu găsesc...?" sau "Ne mai ziceţi odată ( cam a... 30-a oară ) despre asimptote ? "
În paralel mă "cultivam" pedagogiceşte cu cartea  "PĂRINŢI STRĂLUCIŢI - PROFESORI FASCINANŢI. CUM SĂ FORMĂM TINERI FERICIŢI ŞI INTELIGENŢI" de Augusto Cury, în care încercam să dau dreptate autorului când afirma ca "nu e bine sa-i faci morală în public unui copil/elev, ci să faci în aşa fel încât să-şi recunoască greşeala făcând aplel la latura sensibilă a fiecăria..." ( + o tonă de "bla-bla" uri din astea interesante de aplicat, dacă ai timp şi răbdare... ceea ce mie îmi cam lipsesc... la ora şi vârsta asta).  Cred că nu am citit-o la momentul potrivit... Nu a făcut decât să mă enerveze. 
Obişnuinţa multora din concetăţenii noştri de a nu le place munca, se reflectă şi asupra odraslelor lor. Uitaţi-vă la vecinul de la doi care aruncă gunoiul pe fereastra-termopan  - după pervaz nu mai e "teritoriul" lui, deci "lasa-i draq să facă curat, că de-aia îi plătim"! Uitaţi-vă la "psihologia" muncii la angajatul de la stat: păi dacă e la stat - e de... stat, nu e de lucrat ! Aşadar, de la o vârstă oarecare, vezi că e mai "comod" să fentezi sistemul... Şi-atunci, când ai în faţă nenumărate exemple zilnice de "hai să ne facem că muncim", cum să munceşti învăţând ? Şi mai mult - ţi se spune timp de patru ani ca "las' că vedem noi cum facem la BAC" şi că "fiecare e nepotul cuiva" sau "dau cât pot pentru copilu' meu"; aşadar cum sună "Hai să punem mâna pe creion şi hârtie !".
Şi tot nu-mi iese din cap "inutilitatea" efortului meu de a "povesti" a 31 oară despre asimptote, când în orice caiet de clasa a 11-a (înainte de "Grafice de funcţii", imediat după "L'Hospital") şi în orice manual de Analiză Matematică sau chiar pe "google" e plin de exemple. Cu alte cuvinte, "Cât o fi un kil de roşii, de-alea pe care scrie 2 lei/kg ? "


14 comentarii:

Anonim spunea...

Nu mi se pare corect ca sa criticati pe toti, din moment ce sunteti profesor asta e meseria de a raspunde de atatea ori cat un elev intreaba, parerea mea.
Faptul ca elevul intreaba pe ultima suta de metrii macar isi da silinta, atunci ce ati spune de unul care il doare fix in cot de tot. Exista ceva la mijloc ce nu a mers in comnuicarea elev-profesor timp de 4 ani.
Poate nu a fost bine ca sa dati notele prea usor...

Unknown spunea...

Mda... cam aşa e... De-aia m-am făcut profesor! "Defectul profesional" mă obligă să mă repet şi asupra faptului că "metri" se scrie cu un singur "i". Sorry... !

Anonim spunea...

Chiar conteaza cu cati "i" se scrie.Nu suportati sa va fie spus punctul de vedere al cuiva,mai ales daca nu este in avantajul dumneavoastra.Renuntati la meseria asta,daca nu doriti sa va repetati si sa faceti pe toti sa priceapa (macar o parte din ei).De aia ati chemat elevii la pregatire parerea mea,sa le aratati unde nu stiu,sau unde nu isi mai amintesc,dar vad ca nu a fost bine.Tot timpu numai elevu e de vina? Oare?Apropo nu trebuie sa ne placa la toata lumea matematica (asa doriti dumneavoastra).Bine urmeaza replica de ce am ales mate-info,i adevarat,greseala noastra.Cu atitudinea asta numai sa criticati nu o sa rezolvati nimic.Credeti ca noi nu am suferit ca nu am luat bacu sau problema dumneavoastra e nota explicativa ce trebuie sa o dati.Pentru asta nu e vina noastra.In fine.Sunt convinsa ca nimeni nu va poate schimba parerile.

Anonim spunea...

Chiar cum spune cineva mai sus nu conteaza cu cati " i" s-a scris , conteaza ca sa va faceti meseria de profesor respectiv cum spune si in primul comentariu, un profesor are menirea de a face, repeta un lucru/ concept matematic de atatea ori pana cand elevul pricepe.
Acum se vede adevarata valoare a unui profesor cand dintr-o clasa de 30 de copii au luat 6 si din care 2 copii pe capul lor restul pe pile, relatii. De ce? Pentru ca in timpul liceului la lucrari a luat tot " prostul" 5-ul nu a existat chin pentru nota asta, indiferent ca la ora dumneavoastra era "circ" pot spune datorita unor exemple din clasa care nu isi faceau temele de invatat praf si tot asa, de ce nu ati luat atunci initiativa? Cand ziceati ca le dati 3 ati deschis doar catalogul si evident elevul nu a avut niciun stres, de ce la diriga toti stiam ca avem ROMANA si eram stresati si emotii la lucrari la mate nu!!! ptr ca stiu toti ca dati notele asa si le-ati "umflat" trebuia sa fie altfel. Ora sa decurga altfel nu numai predare ore in sir si dupa o lucrare care trecea ca orice alta lucrare si gata. Ati dat cate o lucrare dintr-un capitol, care noi nu am mai facut aplicatii cu el e normal ca acum nu ne aducem aminte. Nu suntem in postura de a fi profesor sa ni se para usor.
Stiu foarte clar cand v-ati enervat ca un coleg v-a intrebat de ASIMPTOTE, dar repet cum ati zis dumneavoastra " ba veniti voi cu intrebari sa va arat nu-i lasa-ti pe astia de la M2" , zis si facut cand intrebam ati venit cu plin de reprosuri gen: " cum drac sa nu-mi vina sa nu urlu ca le-ati facut acum?? si multe alte reprosuri la noi. Si ma intreb atunci pentru ce ati facut afirmatia aceea?
Credeti ca pentru un copil e usor ca propriul profesor de clasa, sa faca atatea reprosuri si sa ne zica de nota explicativa pe care e nevoit sa o faca. NU SUNTEM NOI DE VINA CA DUMNEAVOASTRA NU ATI AVUT O ATITUDINE IMPUNATOARE IN FATA NOASTRA, SI CA NE-ATI DAT 9-10 SI NOI LA BAC AM FOST DE 2-3 MAXIM 4; cu exceptiile de rigoare dintre cei care au luat cum au luat.

Unknown spunea...

Jur ca imi pare bine ca ma criticati ! Si eu ma critic... Imaginati-va ce s-ar fi intamplat ca eu sa va arat realitatea crunta prin note mai zgarcite si voi sa promovati bacalaureatul ca si generatiile trecute - copiind. M-ati fi criticat si atunci ???

Anonim spunea...

Acum ceva timp în urmă am hotărât să nu mai fac comentarii pe nici un blog, considerând că poate am opinii fataliste ce trezesc tot felul de polemici. Azi am decis să fac o mică excepţie şi îmi voi exprima doar o simplă părere personală faţă de subiectul discutat, ca unul ce nu mai are legături "fizice" cu problema de faţă, ci doar cele legate de sentimentalismul poveştii şi a atasamentului faţă de oamenii de la care am învăţat că se poate şi altfel. Recunosc însă, că această decizie a fost profund influenţată şi de cele trei comentarii anonime. Încep prin a-l cita pe controversatul Oscar Wilde care îşi sfârşea "Balada închisorii din Reading", spunând:
Unii ucid cu desmierdări,/
Mulţi cu priviri de-otravă,/
Cei laşi ucid cu sărutări/
Doar cei viteji ucid cu spada.
Ceea ce vreau să subliniez prin aceasta este faptul că, anonimatul nu este cea mai bună cale de a îţi face cunoscută poziţia (mai ales în această situaţie), arătând totodată semne de laşitate, fără a pune la socoteală că este total nepoliticos.
Mutatis mutandis, îmi aduc foarte bine aminte că atunci când am început liceul am venit cu mentalitatea tipică "se poate şi aşa" lucru pe am încput să îl corectez abia în anii terminali, corectură pe care o apic şi acum de ficare dată când sunt tentat să aleg calea cea mai simplă dar proastă. Prin urmare cunosc destul de bine mediul în care se scaldă mai tinerii colegi. Ideea e că schimbarea vine în timp, în urma repetiţiei (Repetitio mater studiorum est), însă evolutiv vorbind există un timp limitat în care aceasta prinde,însă atunci când acest timp trece eşti pe cont propriu, singur responsabil pentru alegerile făcute. Este foarte adevărat că profesorul, cadrul didactic sau cum vreţi să îl numiţi are responsabilitatea morală pentru a răspunde la orice solicitare ce ţine de competenţa sa şi a repeta acelaşi lucru ori de câte ori este nevoie, însă, acest fapt devine mai mult decât insuficent dacă nu este scânteia personală a elevului care se plictiseşte de moarte ascultându-l. Reproşurile sunt multiple, din toate părţile, dar fără rezonanţă, mai ales când vin din partea celor care nu sunt îndreptăţiţi să le aducă. E foarte adevărat faptul că apele tulburate scot gunoaiele la suprafaţă, în cazul de faţă ieşind la iveală bubele sistemului şi a celor care l-au alimentat. Reversul... o stare de fapt ce reprezintă decât o scuză pentru cei care se ascund după moderaţia prin care au privit studiul, la orice nivel s-ar fi desfăşurat acesta. Sunt siderat de faptul că frustrările interioare (probabil sincere) ale celor doi de mai sus, nu au nici urmă de continuitate ci sunt oarecum aleatorii, faptul comun fiind vina care nici măcar nu este reprezentată proporţional în graficul stabilit cu mare atenţie în conştientul lor. În această situaţie firul logic se pierde dacă se pun întrebări faţă de interesul părţilor pentru pomovabilitate, fie ea la Bacalaureat sau la orice altceva. Câteodată şi ameninţările trebuie luate în considerare şi nu uitaţi că în faţa imperativului acţiunea este cel mai viabil răspuns.

Cu respect, Alex H.

Unknown spunea...

Multumesc, Alex... ! "Abundenţa" de bun simţ imi face plăcere intodeauna...

Anonim spunea...

@Hegy CONCRET ... ce sti sa faci?

Anonim spunea...

- tata, de ce sunt rosiile galbene? -Pentru ca sunt verzi :D -tata, de ce n-am luat bacalaureatul? - Penru ca nu te-a invatat nimeni nimic!!!!!
- Cat costa un kg de "rosii"? - Un kg de rosii costa dupa 32 de intrebari ... - Multumesc!

Anonim spunea...

Dupa multe vizualizari pe blog am reusit si eu sa citesc acest articol cap-coada.Desi in prima faza titlul m-a dus cu gandul la o altfel de "cautare" am ramas mai mult decat surprinsa de comentariile “anonimilor”. Daca stau sa ma gandesc bine si eu cred ca fac parte din categoria care intreaba de n ori un anumit lucru si care nu suporta ca interlocutorul sa nu-i raspunda chiar daca uneori intrebarea e suparatoare sau cu un raspuns mai mult decat evident.INSA cu toate astea nu sunt de acceasi parere cu voi,cei care nu stiti cum si mai ales pe cine sa dati vina aflati intr-un asemenea impas.Daca dl profesor ar fi vrut sa raspunda de n ori la o intrebare care isi are deja raspunsul sau al carui raspuns e unul usor de gasit s-ar fi facut functionar public sau “vanzator de rosii” :d. Judecati gresit postura de profesor(cred ca si eu am facut la fel cand eram in liceu) deoarece aceasta nu se rezuma doar la a da sute de explicatii…Si SLAVA DOMNULUI daca nici dl Lazarov nu explica atunci cine??? “Exista ceva la mijloc ce nu a mers in comunicarea elev profesor”…dar a existat acea comunicare?Sau a fost un simplu monolog al profului? Acum comentati ca nu ati primit notele care vi se cuveneau dar cu siguranta ati fost constienti de capacitatile voastre la matematica insa ati lasat totul in voia sortii.(Las ca merge si anu asta ;) )
Cum zicea si Alex nu cred ca s-a asteptat cineva “ca apele tulburi sa scoata gunoaiele la suprafata”dar uite ca s-a intamplat.Si cine e vinovat?? Tot profesorul care,din punctul meu de vedere, ar fi fost mai bine sa-i pice clasa daca era nevoie si sa nu se chinuie cu meditatii,explicatii,etc pt ca la urma urmei criticile tot ar fi aparut (in scris sau verbal)
...Si o sa mai apara...

Anonim:)

Buica spunea...

Auzi, ti-e usor sa vorbesti acum, cand ai luat bacul cum doar generatiile trecute stiu, toti au copiat, toti care au diploma de bacalaureat din anii trecuti se scot cu "n-ati fost in stare !" . Gunoi? de ce gunoi, pentru ca noi am fost ghinionisti ca ne-am nascut cu un an mai tarziu si voi puritatile societatii ati fost norocosi ca v-ati nascut cu cel putin un an mai devreme? Nu aveti nici un drept sa ne judecati sau condamnati, tinand cont de modalitatile prin care voi ati luat bacul in trecut si cu notele alea inimaginabil de mari si care cu siguranta nu le meritati!
Iar in legatura cu profu` si eu m-am certat de n ori, dar acum mi-am dat seama ca prostu` nu e el, ci eu ca nu am stiut sa apreciez ce aveam si de la cine sa invat. Ce vorbiti de romana, la romana nu ati luat note pe meditatii si alte imbarligaturi? degeaba invatau 5 copii, ca tot aia de la meditatii erau buni si ni se dadea peste nas cand nu stiam "ei de unde stiu?",pai e clar ca ei stiu din moment ce primeau mura in gura, iar ceilalti trebuiau sa-si faca tot, pana si comentariile si informatiile extra pe care ea nu ni le dadea!
Mai suntem criticati si de cei de la filo, nu se pune toceala voastra cu dificultatea noastra, noi daca am fi fost in locul vostru, pe langa faptul ca am fi avut pe ani numai 10, la bac sigur am fi luat medii peste 8,50!
Toata lumea regreta, dar acum e prea tarziu, asta e... ce mai putem face?

Buica spunea...

Nu e de condamnat ca unii au avut 10 si altii au facut mii de exercitii, au picat subiecte foarte grele! intr-adevar a fost si greseala noastra ca nu am invatat, dar nu am invatat pentru ca sistemul ne-a aratat modalitati mai usoare, anii trecuti cum a fost, clar ca si noi ne-am asteptat sa fie la fel.
Pe langa faptul ca am fost monitorizati, totul strict, mai erau si subiectele foarte grele, in fine, e greseala noastra si c'est la vie, insa nimeni nu are dreptul sa ne judece, pentru ca tocmai sistemul "ne-a invatat sa nu invatam"!!!
E aiurea sa ne reproseze profu`, dar tocmai pentru ca ne-a spus sa invatam si noi am ras cand ne-a spus "o sa se puna camere", are tot dreptul sa ne reproseze, intr-adevar nici eu nu sunt de acord cu fazele de genu` "vi-am spus de ce nu tine-ti minte", pentru ca au fost alte vremuri si din moment ce ati venit sa ne meditati pentru ca am picat, sunteti constient ca ati venit sa meditati niste copii care nu stiu matematica nu niste olimpici, carora aveti tot dreptul sa reprosati ca nu stiu !
Si nu spun asta pentru ca am picat, chiar daca as fi luat cu 10, aceeasi parere as fi avut-o!
SUNT PERIOADE DIFERITE

HAIDETI COLEGI, SA LUAM TOTI BACUL!!! DOAMNE AJUTA !!!

Anonim spunea...

Mda...ai dreptate nu pot sa zic DAR daca nu ar fi fost profu'sa va repete poate unii nu ar fi invatat nici cat au invatat.Asa cum sustii tu ca nu are dreptul sa va reproseze asa nici voi,la randul vostru, nu aveti dreptul sa-l criticati sau vorbi de rau pt ca fata de alti profi sunt convinsa ca si-a dat foarte mult interesul atat pt voi cat si pt noi(generatiile trecute) si totul pt ca e un prof care pune suflet in ceea ce face.Daca nu ar fi fost asa nu ar fi revenit sa va explice si sa va ajute..pleca in concediu si fiecare cu treaba lui...iar comentariile ar fi aparut si atunci…nu?:(

Anonim spunea...

Tocmai dumneavoastra vorbiti de dreptate domnule Lazarov?....dumneavoastra stiti cel mai bine cum sta treaba cu "nepotii de oameni importanti"...doar nu puteti spune ca nu ati favorizat pe nimeni pe baza acestui criteriu....elevii sunt asa cum ii indrumati sa fie....notele se primesc pe baza "numelui"...sau a numarului de meditatii luate in particular....stie toata lumea treaba asta....asa ca stati jos...nu v-ati pregatit pentru astazi!!!